نوسازی ماشین ابزار CNC در گروه صنعتی کاوه

نوسازی ماشین ابزار CNC

نوسازی ماشین ابزار CNC

در این مقاله از ماشین سازی کاوه درباره نوسازی ماشین ابزار CNC به بیشتر سوالات شما پاسخ داده ایم و اطلاعات جامع و کاملی گردآوری کرده ایم ، پس تا انتهای مقاله همراه با ماشین سازی کاوه باشید و درصورتی که سوالی در ذهن شما باقی ماند میتوانید با پشتیبانی ماشین سازی کاوه تماس بگیرید و بصورت رایگان مشاوره دریافت کنید .، با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از رایانه­‌ها در صنعت، ماشینکاری با استفاده از ماشین ­آلات CNC امروزه به یکی از ارکان مهم صنایع مختلف تبدیل شده است. در حال حاضر این تجهیز در طیف گسترده‌­ای از صنایع مثل هوا و فضا، ساخت و همچنین پزشکی و حمل و نقل مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این تجهیزات به پشتوانه دقت، سرعت و انعطاف­ پذیری بیشتر خود را به یکی از عناصر سازنده در صنایع مختلف تبدیل کرده‌­اند. به گونه‌­ای که خواب این تجهیز می­‌تواند به مثابه توقف خط تولید باشد. نوسازی ماشین ابزار CNC یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. CNC ها طبق گزارش­‌های منتشر شده در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۶۷ میلیارد دلار اندازه بازار داشتند که انتظار می‌­رود تا سال ۲۰۲۷ با رشد ۷.۳ درصدی مواجه شود. ارقام مذکور به شکلی دیگر موکد ادعای اهمیت فراوان این تجهیزات و توجه ویژه به امر تعمیر و نگهداری CNC به عنوان ضامن بازگشت سرمایه می­‌باشد.

همچنین میتوانید محصولات ماشین سازی کاوه را مشاهده کنید .

نوسازی ماشین ابزار CNC

تعمیر و نگهداری CNC مانند هر تجهیز دیگر به استراتژی مناسب، زمان­بندی دقیق، تکنسین­‌های کارآزموده، موجودی قطعات یدکی و مستندات جامع نیاز دارد. اجرای صحیح تعمیر و نگهداری CNC مستلزم به کارگیری موثر استراتژی­‌های نگهداری و تعمیرات در کنار پرداختن به نکات فنی تعمیر و نگهداری CNC می‌­باشد. به گفته منابع صنعت، با استفاده از یک سیستم تعمیر و نگهداری CNC هوشمندانه می­‌توان هزینه­‌ها را تا ۱۸ درصد کاهش داد. انجام اقدامات پیشگیرانه در امر تعمیر و نگهداری باعث صرفه­‌جویی در وقت و هزینه می‌­شود. یک برنامه تعمیر و نگهداری موثر ضمن جلوگیری از توقف­‌های آنی و بروز خسارات زیاد به واسطه خواب دستگاه، چرخه عمر تجهیز و هزینه­‌های تعمیر و نگهداری را کاهش می­‌دهد.

ماشینکاری CNC را می­‌توان به عنوان یک روش تولید در صنایع مختلفی مانند هوافضا، ساخت­ و ساز، کشاورزی و خودروسازی تعریف کرد. این روش شامل بسیاری از فرآیندهای شیمیایی، مکانیکی، حرارتی و الکترونیکی توسط رایانه می­‌باشد. امر تعمیر و نگهداری CNC با توجه به این که این تجهیز معمولا به صورت سفارشی تولید می­‌شوند و کاربردهای مختلفی دارد، با ملاحظات اختصاصی و دقت نظر بیشتر برای انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین انجام تعمیرات هوشمندانه برای کاهش زیان‌­های مالی و افزایش حاشیه سود همراه است. برای انجام بهتر تعمیر و نگهداری CNC لازم است نکات زیر به صورت عمومی برای هر یک از انواع این تجهیز رعایت شود:

پیگیری یک برنامه تعمیر و نگهداری متناسب با تجهیز: برنامه مذکور باید در مواقعی اجرا شود که توقف دستگاه را به همراه نداشته باشد. همچنین کاهش هزینه و جلوگیری از اتلاف منابع را مدنظر قرار داده باشد.

ایجاد سیستم بازرسی توسط اپراتور: هر اپراتور درک کلی از وضعیت و عملکرد دستگاه دارد. لذا سیستم ثبت اطلاعات وی، می‌تواند نقش به سازایی در اتخاذ تصمیم در امر تعمیر و نگهداری CNC داشته باشد.

وجود قطعات جایگزین: به واسطه سفارشی بودن بسیاری از قطعات این تجهیز، لازم است که قطعات مشابه‌­ای در انبار وجود داشته باشد تا در صورت خرابی در کمترین زمان ممکن تعمیرات صورت پذیرد.

ثبت مستندات: ثبت پیوسته فرآیندها، حوادث بلقوه و وضعیت عملکردی تجهیز، در انجام موثر تعمیر و نگهداری CNC بسیار راهشگا است.

جایگزینی تجهیزات قدیمی: به واسطه وجود سیستم ثبت وقایع این امکان فراهم می‌­شود که به صورت تدریجی تجهیزات قدیمی و ناکارآمد تعویض شوند تا از خسارت‌های مالی احتمالی جلوگیری به عمل آید.

در بعد دیگر تعمیر و نگهداری CNC، ساختار و عملکرد هر یک از انواع این تجهیز قرار می­‌گیرد. به واسطه تفاوت در کاربرد و طراحی، تعمیر و نگهداری هر تیپ از این دستگاه نکات ویژه مربوط به خود را دارد. از طرفی ساختار متفاوت به خرابی­‌های گوناگونی در طیف گسترده این تجهیز منجر می‌­شود. با شناخت هر چه بهتر این خرابی­‌ها می‌­توان بخش فنی تعمیر و نگهداری CNC را بهتر پوشش داد.

معرفی ساختارو عملکرد انواع CNC

دستگاه­‌های کنترل عددی کامپیوتری امروزی که به صورت مجزا CNC نامیده می‌­شود، کاملا خودکار هستند. همه آن­‌ها به فایل‌های دیجیتال شامل دستورالعمل­‌های برش نیازمند هستند. فرآیند ماشینکاری CNC با طراحی قطعات در نرم‌­افزار CAD آغاز می‌­شود. مدل سه بعدی ابعاد و همه خصوصیات لازم نهایی را تعیین می­‌کند. برخی از این برنامه­‌ها در بسته CAD-CAM قرار دارد، بنابراین ادامه فرآیند در همان برنامه‌­ها ادامه می‌­بابد. در غیر این صورت مدل طراحی شده در CAD به نرم‌­افزار CAM منتقل می‌­شود. نرم‌­افزار CAM مدل را برای کل مراحل ساخت آماده می­‌کند. بعد از اتمام این مرحله یک برنامه CNC برای ساخت فیزیکی شکل می­‌گیرد. درواقع این برنامه مجموعه‌­ای از مختصات است که مسیر برش را تعیین می­‌کند. در گام بعدی پارامترهای کلیدی شامل سرعت برش، ولتاژ و دور در دقیقه انتخاب می‌­شود. در آخر نرم‌­افزار جهت­‌گیری و قرارگیری قطعات نسبت به ماده اولیه را انجام می‌­دهد. سپس همه این اطلاعات به زبان قابل فهم ماشین ­آلات با کدهای M و G ترجمه می‌­شود.

اجزای یک دستگاه CNC

یک دستگاه CNC به طور کلی شامل اجزای زیر می­‌باشد:

بستر: نوعی از قطعات سخت شده ماشین­ است، زیرا ابزار از طریق بستر برش CNC، حرکت می­‌کند.

سرپوش: قسمت اصلی دستگاه است و با استفاده از یک موتور اسپیندل اصلی را حرکت می‌­دهد.

دنباله: دنباله یا پایه برای اعمال پشتیبانی بر روی محور طول چرخش برای قطعه کار استفاده می­‌شود.

ماسوره: تنظیم کننده قطعه کار بین مراکز در برشکاری است.

پدال: از طریق این جزء در عمل ماشین­کاری CNC گیره قطعه کار باز و بسته می‌­شود.

چاک: نوع خاصی از گیره است که برای نگهداری جسمی با تقارن شعاعی استفاده می­‌شود.

کنترل پنل: در ماشینکاری CNC برای تعریف دستورات و اعمال تنظیمات به کار می­‌رود.

برجک ابزار: بر روی این بخش، ابزارهای مختلف ماشین­کاری CNC قطعات نصب می­‌شود.

المان­‌های مختلف سیستم ماشینکاری CNC

یک سیستم ماشینکاری CNC شامل بخش­‌های زیر است:

برنامه: کدهای مربوط به ماشین هستند.

Tape reader: به عنوان یک دستگاه ذخیره ­سازی برنامه‌­های ماشینکاری استفاده می‌­شود .

مینی کامپیوتر: واحد کنترل ماشین نامیده می­‌شود و برای خواندن و تفسیر داده­‌های ورودی به کار می‌­رود.

سروو سیستم: این سیستم سیگنال کنترل را دریافت می­‌کند. دریافت سیگنال کنترل توسط سیستم سروو به دو صورت حلقه باز و حلقه بسته انجام می‌­شود. در سیستم حلقه باز، دستورالعمل­‌های برنامه ­ریزی شده از طریق ورودی به کنترل کننده وارد می‌­شود. در حالی که در نوع حلقه بسته یک سیستم بازخورد برای خروجی‌­ها تعریف شده است.

سخن پایانی :

ماشین سازی کاوه با سال ها تجربه در تولید دستگاه های CNC میتواند شما را در امر خرید این دستگاها بصورت حرفه ای یاری کند ، کافی است با پشتیبانی گروه صنعتی کاوه تماس بگیرید .